Der er indført commissioning på hospitalerne i Region H
Denne artikel er den første i en række af artikler, der forsøger at skildre hvordan commissioning-processen bliver anvendt i forskellige kontekster i Danmark. Den omhandler commissioning på hospitalerne i Region H.
Artiklen er skrevet på baggrund af et interview med commissioning-teamleder Thomas Egedal Kristensen fra Center for Ejendomme (CEJ) Region Hovedstaden. Thomas har siden starten af 2017 stået for at udforme commissioning på hospitalerne i Region H og oplære det nye personale. Thomas er derudover daglig commissioning-leder på Bispebjerg Hospital, hvor der frem til 2025 skal udføres commissioning på nye byggerier for omkring 4 milliarder kroner.
Thomas har en teknisk baggrund med over 10 års erfaring inden for projektledelse, idriftsættelse og commissioning af blandt andet vandforsyninger, ventilationsanlæg, procesanlæg mm.
Typisk commissioning-organisationsdiagram for hospitals byggerier i Region H
Hvilke arbejdsopgaver indbefatter commissioning på hospitalerne?
Commissioning-processen på regionens hospitaler skal så vidt muligt være en praktisk og standardiseret proces. Deler man livscyklussen for et hospitalsbyggeri op i de klassiske fem faser, forløber processen i korte træk på følgende måde:
Commissioning-arbejdet opstartes og defineres i ide- og programfasen, hvor commissioning-lederen udpeges, commissioning-kravspecifikationen skitseres, processens overordnede omfanget bestemmes og udbudsmaterialet kontrolleres med en tværfaglig vinkel. Både driften (CEJ drift og teknik) og projektlederen (hospitalets bygherrer-organisation) involveres allerede på dette tidspunkt i processen.
I dispositions- og projektforslagsfasen involveres de projekterende rådgivere i commissioning-processen. Commissioning-organisationen står for at udføre tværfaglige granskninger i samarbejde med driften. I samarbejde med de projekterende kan eventuelle modifikationer af kravspecifikationen udformes.
I fasen hvor hovedprojektet udarbejdes udføres der en række tværfaglige granskninger af materialet, hvor også driften involveres. Hos regionen skal der i hovedprojektet også tages højde for fremtidige commissioning-aktiviteter, som skal inkluderes i den overordnede tidsplan.
I Byggerifasen øges commissioning-organisationen arbejdsbyrde drastisk. Den kan deles op i tre typer arbejde: kontrol, planlægning og deltagelse. Commissioning-organisations arbejdsopgaver fordelt over de tre arbejdstyper er:
- Kontrol: Tilsyn relateret til tekniske anlæg, performancetestplanen og de udførendes håndtering af D&V-materialet
- Planlægning af byggeriets aflevering. Hos regionen afprøver man en tredelt afleveringsprocedure for at fange endnu flere kritiske funktionelle fejl før ibrugtagning. Afleveringsproceduren består af en før-aflevering, AB92 afleveringen og den endelige overlevering til driften
- Deltagelse i: Performancetests, undervisning af driften, og den tredelte aflevering
I Driftsfasen står driften selv for registrering af fejl og mangler, ibrugtagning osv. Commissioning-organisationen er inde over kontrol af sæsontests, udførelse af 10-måneders gennemgang og som deltager i 1-års gennemgangen.
Den nye Nordfløj Rigshospitalet, illustration: Århus Arkitekterne A/S
Lablog Bispebjerg, Illustration: Mikkelsen Arkitekter, WHR Architects og ARUP.
Hvordan adskiller commissioning-processen på hospitalerne sig fra andre steder i den danske byggebranche?
Da det primært er hensigten at sikre velfungerende anlæg og en kompetent driftstab, lægges der ikke særlig vægt på udarbejdelse af evaluerende prosa og systemmanualer. Derimod bliver commissioning-processen dokumenteret gennem en commissioning-log og efter hver fase skal alle aktørers bidrag godkendes hver især af projektlederen.
Man har besluttet at indføre bygningsstyrelsens milepælsordning, for først og fremmest at øge de udførendes fokus på at levere velfungerende tekniske anlæg, men også for på tværs af hospitaler, at strømline udførelsen af performancetests og indreguleringer.
Da commissioning-arbejdet hovedsageligt er teknisk -kontrol, -koordinering, -formidling og -fejlfinding; ansætter man overvejende comissioning-ledere med en teknisk baggrund til regionens hospitaler.
Hvad er regionens commissioning-strategi?
Med effekt fra januar 2017 er en lang række opgaver forbundet med styrelsen af regionens hospitaler blevet centraliseret i organisationen CEJ. I den forbindelse er det blevet besluttet, at der skal oprettes en commissioning-stab, der på tværs af hospitalernes ledelsesstrukturer skal overse alle betydelige byggeprojekter og assistere projektledere med den tekniske forståelse.
Commissioning-staben er en fast del af afdelingen Drift og Teknik i CEJ, men kan operere på tværs af alle CEJs enheder og hospitalernes byggeriorganisationer. De arbejder for at udleve regionens interesser der omfatter bygherren, driftsherren og brugerne. Commissioning-stabens tilhørsforhold gør at uvildige tredjeparter i mindre grad er nødvendige, hvilket igen gør at al ny viden kan akkumuleres i CEJ. Det kan dog blive nødvendigt at hyre eksterne commissioning-specialister ind til specifikke opgaver.
Indtil videre er der tilknyttet en ansvarlig commissioning-leder til Bispebjerg, to til Rigshospitalet og to til Herlev hospital. Derudover er det planlagt, at der skal ansættes yderligere en cx-leder til kommende hospitalsbyggerier.
Commissioning-processens interne funktion på Region H’s hospitals byggerier
Hvilke målsætninger har regionen for commissioning-arbejdet?
Man har ikke defineret overordnede kvantitative målsætninger for commissioning på hospitalerne i Region H (dog defineres der målbare commissioning-krav for hvert enkelt projekt). Der er dog en række kvalitative målsætninger for commissioning-arbejdet på hospitalerne, idet at man har indført commissioning for at:
- Reducere mængden af kendte og ukendte fejl i alle anlæg
- Sikre driftspersonalet er uddannet i at håndtere anlæg direkte fra overdragelsesdagen
- Strømline erhvervelsen af lovpligtig dokumentation, så som CE-mærkninger og brandtekniske forhold
- Kunne koordinere byggeprocessens parter konstruktivt (selv når intet ansvar er allokeret)
- Skabe et grundlag for at kunne påvise reklamationer
- Støtte byggeledelsen med brugbare tekniske kompetencer
Afsluttende kommentar
Man er stadigvæk forholdsvist tidligt i forløbet og kan derfor ikke konkludere noget med sikkerhed. De enkelte processer bliver stadigvæk modificeret i takt med at erfaringsgrundlaget vokser.
M.Sc. Nicki Blådal-Hansen
Medstifter af CxWeb
nb@cxweb.dk
Commissioning på hospitalerne
Commissioning på hospitalerne. Commissioning på hospitalerne: Commissioning på hospitalerne? Commissioning på hospitalerne. …
Commissioning på hospitalerne, Commissioning på hospitalerne.